۱۲:۱۷ ۱۴۰۳/۰۷/۲۸

جزییات افزایش شهریه دانشگاه آزاد

شهریه دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی جدید افزایش یافت و این افزایش سالی یکبار اتفاق می افتد به‌طور کلی تمامی دانشجویان آزاد موظف هستندکه برای تحصیل در دانشگاه‌، مبلغی به عنوان شهریه پرداخت کنند. در ادامه این خبر میزان افزایش شهریه دانشگاه آزاد را به همراه جزئیات خواهیم آورد.
جزییات افزایش شهریه دانشگاه آزاد
کد خبر:۵۵۳۶

به گزارش اقتصاد معاصر؛ شهریه دانشگاه آزاد که شامل شهریه ثابت و متغیر می‌شود در هر مقطع تحصیلی باتوجه به رشته گرایش متفاوت است و در جدیدترین اخبار مربوط به افزایش شهریه دانشگاه آزاد وزیر علوم از رایزنی با دانشگاه آزاد اسلامی برای تعدیل نرخ شهریه دوره دکتری حرفه‌ای رشته‌های علوم پزشکی این دانشگاه خبر داد در ادامه این خبر میزان افزایش شهریه دانشگاه آزاد، تفاوت شهریه ثابت با شهریه متغیر و ... بخوانید.

جزییات افزایش شهریه دانشگاه آزاد

 

 

تفاوت شهریه ثابت و متغیر دانشگاه آزاد

شهریه ثابت بر اساس نیمسال ورودی دانشجو تعیین می‌شود و تا پایان دوره تحصیلی بدون افزایش است؛ اما شهریه متغیر بر اساس تعداد واحدهای تحصیلی دانشجو تعیین می‌شود و در طول دوره تحصیلی امکان درصدی افزایش بر واحدها وجود دارد.

 

شهریه آزاد مثل دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پردیس خودگردان به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. شهریه ثابت مبلغی است که دانشجو باید در هر ترم آن را به صورت ثابت پرداخت کند و معمولا افزایشی هم ندارد.

 

شهریه ثابت طبق سال ورودی دانشجو تعیین می‌شود و دانشجو باید در هر ترم این مبلغ ثابت را به حساب دانشگاه واریز کند. به این ترتیب اگر مجموع هزینه واحدهای انتخابی دانشجو بیشتر از شهریه ثابت باشد، مبلغ اضافی به عنوان شهریه متغیر دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است. در ضمن دانشجویان دانشگاه آزاد برای پرداخت شهریه باید به سامانه آموزشیار مراجعه کنند.

 

شهریه دانشگاه آزاد

 

توضیحات وزیر علوم درباره افزایش شهریه دانشگاه آزاد


وزیر علوم از رایزنی با دانشگاه آزاد اسلامی برای تعدیل نرخ شهریه دوره دکتری حرفه‌ای رشته‌های علوم پزشکی این دانشگاه خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حسین سیمایی صراف وزیر علوم در پاسخ به سوال افزایش شهریه دوره دکتری حرفه‌ای رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با دانشگاه آزاد در حال مذاکره هستم تا مشخص شود که با چه دلیلی افزایش داشته است.

 

وی در پاسخ به این سوال که از نظر قانونی امکان این مقدار افزایش شهریه وجود دارد یا خیر افزود: در موسسات غیر دولتی این گونه از تصمیمات در اختیار خود آنها است. در عین حال وزارت علوم تنها نظارت کلی بر دانشگاه‌های غیرانتفاعی دارد و یک موازینی داریم که سعی می‌کنیم با توجه به آنها نرخ جدید برای دانشجویان تعدیل شود.

 

وی درباره اینکه چه زمانی نتیجه اعلام می‌شود گفت: صبر کنید تا دانشگاه آزاد به ما جواب بدهد حتماً پیگیر هستیم.

 

اخیراً به دنبال افزایش شهریه رشته‌های پزشکی برخی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به این افزایش اعتراضاتی داشتند و در نامه‌ای به مسئولان این دانشگاه عنوان کردند: رشد 22 درصدی بسیار بیشتر از میزان معقول افزایش شهریه بوده و حتی در کوتاه مدت ممکن است روند جذب دانشجویان به دانشگاه را با کندی یا خلل مواجه سازد و با بهم خوردن ترکیب جمعیتی دانشگاه از طریق ورود حداکثری قشر ثروتمند ولو با رتبه‌های علمی پایین‌تر، جایگاه علمی دانشگاه و ترکیب فرهنگی آن با خطرات جدی مواجه شود.

 

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیز در واکنش به اعتراض دانشجویان پزشکی درباره میزان افزایش شهریه، گفت: هزینه‌های دانشگاه اعم از حقوق کارمندان و … افزایش یافته که باید از طریق شهریه‌ها جبران شود.

 

افزایش شهریه دانشگاه آزاد

جزئیات افزایش شهریه دانشگاه آزاد

معاون توسعه مدیریت ومنابع دانشگاه آزاد اسلامی درباره نرخ افزایش شهریه دانشگاه آزاد در رشته های غیر پزشکی گفت: نرخ افزایش شهریه در دانشگاه آزاد میانگین ۲۵ درصد است.

 

داریوش جاوید  با اشاره به نرخ افزایش شهریه دانشگاه آزاد در رشته‌های غیر پزشکی گفت: نرخ مؤثر افزایش شهریه در دانشگاه آزاد میانگین ۲۵ درصد است.

 

وی با اشاره به سرانه دانشجویان وزارت علوم و وزارت بهداشت ادامه داد: سرانه دانشجویان دانشگاه آزاد برای دانشجویان پزشکی، غیر پزشکی، کاردانی و کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سال گذشته ۱۵ میلیون تومان بوده است امسال نیز زیر ۲۰ میلیون تومان در بودجه بسته شده است.

 

معاون توسعه مدیریت ومنابع دانشگاه آزاد افزود: یعنی سرانه دانشجوی ما چه پزشکی و غیر پزشکی در تمام مقاطع در سال عددی کم‌تر از ۲۰ میلیون تومان است.

 

 اخیراً به دنبال افزایش شهریه رشته‌های پزشکی برخی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به این افزایش اعتراضاتی داشتند و در نامه‌ای به مسئولان این دانشگاه عنوان کردند: رشد ۲۲ درصدی بسیار بیشتر از میزان معقول افزایش شهریه بوده و حتی در کوتاه مدت ممکن است روند جذب دانشجویان به دانشگاه را با کندی یا خلل مواجه سازد و با بهم خوردن ترکیب جمعیتی دانشگاه از طریق ورود حداکثری قشر ثروتمند ولو با رتبه‌های علمی پایین‌تر، جایگاه علمی دانشگاه و ترکیب فرهنگی آن با خطرات جدی مواجه شود.

 

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیز در واکنش به اعتراض دانشجویان پزشکی درباره میزان افزایش شهریه، گفت: هزینه‌های دانشگاه اعم از حقوق کارمندان و … افزایش یافته که باید از طریق شهریه‌ها جبران شود.

 

 

ارسال نظرات